Comunicarea nonviolentă

Câţi dintre noi reuşim să ne exprimăm ideile sau trăirile fără să fim percepuți ca fiind critici, duri sau manipulatori?! Și din cauza asta evităm poate de multe ori, să ne spunem părerea… Sau ne trezim alteori pornind o discuție doar pentru a ne descărca nervii, supărați și frustrați că suntem percepuți astfel, că suntem neînțeleși.

    1. Te rog așteaptă până termin de vorbit, înainte să răspunzi!

      Versus:

      Te rog oferă-mi câteva minute să-mi pot expune ideile.

    2. Nu ții la glumă!

      Versus:

      Intenția mea a fost să fac o glumă, îmi pare rău că n-a ieșit așa.

    3. Oamenii normali nu ascultă muzica așa tare!

      Versus:

      Am de terminat un proiect important și mă concentrez greu pe muzică. Te rog să mă ajuți cu reducerea volumului, să nu o mai pot auzi.

    4. Mi-ai trimis raportul greșit!

      Versus:

      Am observat unele neconcordanțe pe care aș vrea să le discutăm.

    1. Mi se pare că exagerezi!

      Versus:

      Înțeleg acum că pentru tine e o chestiune importantă.

    2. Îmi pare rău dacă te simți așa.

      Versus:

      Îmi pare rău că te-am făcut să te simți astfel. Nu asta a fost intenția mea.

    3. Te rog repetă ce-am zis!

      Versus:

      Cum ți se pare ceea ce ți-am spus?

    4. Vezi că nu așa s-a întâmplat!

      Versus:

      Nu așa am reținut eu ca s-a întâmplat.

Relaţiile sunt o temă constantă în viaţa de zi cu zi a fiecăruia dintre noi. Fie că vorbim despre relațiile cu ceilalți sau relația cu noi înșine, comunicarea nonviolentă oferă un cadru accesibil și de mare impact pentru integrarea armoniei, empatiei și respectului. Este o abordare a ascultării și vorbirii care ne ajută să ne conectăm cu noi înșine și cu ceilalți, facilitând dezvoltarea unei compasiuni naturale.

Ideea centrală în comunicarea nonviolentă/ empatică a fost dezvoltată de psihologul Marshall B. Rosenberg, cu promisiunea creării de relații autentice, care să treacă testul timpului fără să apeleze la compromiterea propriilor valori și nevoi.

Cele patru componente ale comunicării nonviolente ce sprijină o exprimare sinceră și ascultare profundă sunt:

  • Observația — vedem realitatea așa cum e, fără comparațiile și judecățile noastre, raportându-ne strict la nivel senzorial: ce vedem, auzim, mirosim, gustăm, atingem.

  • Starea emoțională — ce emoții, senzații trăim în raport cu ceea ce observăm.

  • Nevoile și valorile — ce stă în spatele sentimentelor și emoțiilor tocmai exprimate. E esențial să ne reamintim mereu că toți avem același set de nevoi, diferă doar modalitățile prin care alegem să le ducem la împlinire.

  • Cerinţa — acea acțiune concretă pe care o realizăm personal sau primim de la celălalt, pentru împlinirea nevoilor noastre.

Punând în centrul ei empatia, comunicarea nonviolentă ne invită să înțelegem, fără a fi neapărat de acord. Să avem o relație autentică, înainte de a judeca sau corecta. Să încercăm să ajutăm cealaltă persoană să comunice ce simte cu adevărat. Să-i arătăm totodată că ea contează pentru noi și nu suntem acolo doar pentru împlinirea nevoilor proprii.

Dacă ești interesat de dezvoltare personală și crearea de relații autentice, armonioase, programează o discuție gratuită (15 minute), în care să schițăm un plan de explorare a abilităților tale și valorizare a deficiențelor. Și cel mai important, să dezvăluim resurse pe care nu le-ai descoperit încă!

Previous
Previous

De ce coaching individual?

Next
Next

1 din 5 angajați optează pentru noi beneficii