Cum ne dezvoltăm inteligența socială?

“În primele zile ale celei de-a doua invazii americane în Irak, un grup de soldați a pornit spre o moschee pentru a lua legătura cu șeful religios al orașului. Intenționau să obțină ajutorul acestuia pentru a organiza distribuirea de ajutoare. Dar, pe neașteptate, s-a adunat o gloată de oameni care se temeau că soldații urmau să le aresteze liderul spiritual sau să le distrugă moscheea, un monument sacru.

Sute de credincioși musulmani i-au înconjurat pe soldați. Gesticulau și vociferau în timp ce se înghesuiau în jurul plutonului înarmat până-n dinți. Comandantul acestuia, locotenent-colonelul Christopher Hughes, a analizat rapid situația.

A luat o portavoce și le-a spus soldaților săi să pună un genunchi în pământ.

Le-a ordonat apoi să țină puștile cu țeava în jos.

Următorul lui ordin a fost: “Zâmbiți.”

În acea clipă, starea de spirit a mulțimii s-a metamorfozat. Unii au continuat să vocifereze, dar cei mai mulți au început și ei să zâmbească. Câțiva i-au bătut prietenește pe umăr pe soldați, care, la ordinul lui Hughes, se îndepărtau încet mergând cu spatele - cu același zâmbet pe buze.” Daniel Goleman - Inteligența socială

Această interacțiune relatată de psihologul Daniel Goleman în prologul cărții sale, oferă un exemplu magistral de inteligență socială în acțiune. Remarcăm un fel de jujitsu neuronal al comandantului, care a mutat chimia emoțională a mulțimii dintr-un registru ostil într-unul pozitiv și chiar prietenos.

Pentru noi toți, în viața de zi cu zi, propriul sistem neuronal funcționează în orice situație în care înțelegerea și sincronizarea sunt decisive. “Datorită acestui sistem, avocatul știe de ce își dorește ca o anumită persoană să se afle printre jurați, negociatorul intuiește care este ultima ofertă a partenerului de afaceri, iar pacientul simte că poate avea încredere în medic. Același sistem neuronal explică și magia unei ședințe în care toată lumea încetează brusc să mai foșnească hârtiile, să mai scoată vreo vorbă și se concentrează asupra discursului unei anumite persoane.” (Daniel Goleman - Inteligența socială)

Persoanele cu inteligență socială știu intuitiv ce simt ceilalți oameni și cum să acționeze în diverse situații sociale, de natură să obțină rezultatul dorit. Și e important de menționat că nu ne naștem inteligenți din punct de vedere social. Acest set de abilități ce ne dezvăluie perspective surprinzătoare asupra relațiilor și lumii noastre interpersonale, se învață treptat, în timp. Și odată dezvoltat în noi, acest radar interpersonal ne ajută în diverse situații sociale și rămâne esențial pentru reușita noastră.

Dar cum recunoaștem persoanele cu inteligență socială?

Poate vă gândiți la acești oameni ca având abilități excelente de relaționare, dar, în realitate, ceea ce posedă ei cu adevărat, este inteligență socială. Sunt câteva abilități de bază pe care aceste persoane le-au dezvoltat în timp și care acum îi ajută să comunice eficient și să se conecteze cu ceilalți.

Una din aceste abilități e ascultarea eficientă. O persoană inteligentă social nu va asculta cu scopul de a da un răspuns (care să-i valideze statutul de povățuitor), ci mai degrabă cu scopul de a-l înțelege pe celălalt și de a crea o legătură cu acesta. E o abordare care include curiozitate și interes pentru ce are celălalt de spus, din perspectiva în care sunt conștient că El e expert în viața lui. Iar sfaturile pe care le-aș putea da, mi se potrivesc mai degrabă mie - pentru că Eu sunt expert în viața mea.

Acceptarea și căutarea resurselor valoroase în partenerii de discuție, sunt alte abilități pe care putem să le dezvoltăm pentru a ne crește inteligența socială. Aceasta presupune să nu respingem în mod categoric ideile altei persoane, ci mai degrabă să le ascultăm curioși și cu mintea deschisă, chiar și atunci când nu suntem de acord cu ele. Persoanele cu inteligență socială înțeleg că a intra în contradictoriu pentru a-și demonstra punctul de vedere, făcând o altă persoană să se simtă prost, duce doar la “răcorire” emoțională. Dar nu aceasta e calea de urmat pentru legături stabile, ce au la bază înțelegerea celuilalt și respectul pentru cum vede el lumea lui, prin prisma informațiilor și situațiilor din viața lui.

Am lăsat la final abilitățile conversaționale, poate și pentru că îmi place să demontez mituri. Cei mai mulți dintre noi am considerat poate mult timp, că abilitățile de conversație ce permit o discuție dezinvoltă cu aproape oricine, nu sunt la îndemâna oricui. Cumva era ceva de genul: ori le ai, ori le vezi la alții. Dar în realitate lucrurile nu stau deloc așa. Dacă ar fi să disecăm câteva conversații dezinvolte, am găsi acolo sinceritate, apreciere, respect pentru sine și pentru ceilalți, atenție la detalii, focus pe resursele valoroase ce se aduc în discuție. Și uite așa, dacă doar ultima frază ar fi pusă în practică începând din acest moment, lucrurile ar sta diferit. Mai ales că, atunci când practica nu ne omoară, ne face mai puternici 🙂.

Dacă ești interesat de dezvoltare personală, programează o discuție gratuită (15-20 minute), în care să schițăm un plan de explorare a abilităților tale și valorizare a deficiențelor. Și cel mai important, să dezvăluim resurse pe care nu le-ai descoperit încă!

Previous
Previous

Cele 4 stiluri de atașament

Next
Next

Gândirea “out of the box”